Näin digitaaliset asiakaskohtaamiset saadaan onnistumaan

5G-verkon ansiosta korkealaatuiset virtuaaliset asiakaskohtaamiset voidaan rakentaa nyt aiempaa helpommin ja tehokkaammin.

Olemme nyt eläneet yli puoli vuotta poikkeuksellista COVID-19-aikaa. Uusille, turvallisen etäisyyden huomioiville yhteistyön ja kohtaamisten digitaalisille konsepteille on voimakas kysyntä niin tuotanto- kuin asiakasprosesseissa. Huomasimme tämän ja lähdimme nopeasti kehittämään uusia etäisyyden huomioivia toimintamalleja.

Juuri ennen pandemian puhkeamista uudistimme Elisan Executive briefing centerin 5G Showroomiksi, joka antoi asiakkaille mahdollisuuden tutustua konkreettisesti uusiin 5G-ratkaisuihin paikan päällä Helsingin Pasilassa. Kun pandemia alkoi, tämä ei ollutkaan enää mahdollista.

Yritimme ensin ratkaista fyysisen kanssakäymisen rajoitukset rakentamalla 360-videoita hyödyntävän virtuaalikierroksen, jonka avulla asiakkaamme voivat tutustua 5G-palvelukonsepteihin itse valitsemanaan hetkenä. Tässä ratkaisussa tärkeä asiakaskohtaaminen jäi kuitenkin puuttumaan.

Hetken ideoinnin jälkeen huomasimme, että virtuaaliset ja korkealuokkaiset livevierailut voidaan järjestää asiakaskohtaisesti ja jopa suuremmalle yleisölle kuin mitä fyysiseen tilaan mahtuisi. Virtuaalisessa livevierailussa liikkuva kamera seuraa fyysisessä tilassa olevaa esiintyjää 5G-palvelukonseptista toiseen ja samalla vuorovaikutus yleisön kanssa on aivan yhtä mahdollista kuin fyysisessä tilassa. Kuvan laatu on ensiluokkainen, perinteistä videokuvaa 36 kertaa parempi, kun hyödynnämme 8K-kuvaa ja 360-livelähetystä 5G-verkossamme. Kokemustemme perusteella tällainen virtuaalinen asiakaskohtaaminen on jopa monipuolisempi kuin perinteinen fyysinen asiakaskohtaaminen.

Virtuaalinen 5G-Showroom näyttää konkreettisia esimerkkejä uusista toimintamalleista

5G Showroomissa esillä oleva mobiilisovelluksella käytettävä reaaliaikainen 3D-malli pientalon mallinnuksesta näyttää hyvin, millaisia uudet kohtaamisen muodot voivat olla rakentamisen toimialalla. Reaaliaikainen malli mahdollistaa sen, että kiinteistöjen suunnittelussa, rakentamisessa ja myynnissä voidaan hyödyntää digitaalisia kohtaamisia fyysisten sijaan. Uusi toimintamalli tehostaa niin suunnittelua, rakentamisen laatua kuin myynnin asiakaskokemusta.

Terveydenhuollossa 5G:n suuri kapasiteetti ja lyhyt viive mahdollistavat täysin uudenlaisia ratkaisuja potilaskohtaamisiin. Esimerkiksi patologi pystyy etäyhteydellä reaaliaikaisesti ohjaamaan mikroskooppia ja tarkastelemaan näytteitä mobiililaitteella tai tietokoneella.

Elisan ja Valtran yhteistyössä rakentamassa ratkaisussa traktoria ohjataan satojen kilometrien päästä 5G-yhteyden avulla. Kun traktoria ajetaan ja pyöriä käännetään, tuntuma siitä mitä tapahtuu, on saatava kuljettajan käteen välittömästi. 5G:n viiveettömyyden ansiosta se on nyt mahdollista. Reaaliaikaisen videokuvan lähettäminen on edellytys sujuvaan ja turvalliseen työskentelyyn.

Digitaalinen asiakaskohtaaminen voidaan rakentaa aivan uudenlaiseksi kokemukseksi korkealaatuisen videokuvan striimauksen ansiosta. Konkreettisessa esimerkissä asiakkaamme voivat katsoa VR-lasien avulla 8K-resoluutioista 360 livekuvaa Elisa Kulmasta Helsingin keskustasta. Tällä tarkkuudella toteutetun videokuvan striimaus ei ole mahdollista ilman 5G-teknologiaa ja sen tuomaa suurta kapasiteettia ja lyhyttä viivettä.

 

Hyöty syntyy käyttötapausten jakamisesta ja jalostamisesta

Olemme nähneet, kuinka virtuaalinen livevierailu ja konkreettisten ratkaisujen kokeileminen ja näkeminen synnyttävät uusia oivalluksia.  Suurempi hyöty syntyy kuitenkin uuden teknologian mahdollistamien käyttötapausten jakamisesta ja edelleen jalostamisesta toiseen käyttöön. Asiakkaamme saavat paljon suuremman hyödyn, kun pääsemme yhdessä ideoimaan yritysten liiketoiminnan asiakas- ja tuotantoprosesseihin uusia ratkaisuja toiminnan uudistamiseksi ja liiketoiminnan kehittämiseksi.

Tällaisia uusia ratkaisuja ovat esimerkiksi kansainvälisten kumppaneiden tehdasympäristöihin tekemät toiminnalliset auditoinnit, jotka aiemmin tehtiin ’lentokoneellisella’ auditoijia. Vastuullisen toiminnan tai tuotantolaitoksen toiminnan auditointi voidaan nykyteknologialla toteuttaa virtuaalisena 360-videokuvaa hyödyntävänä livetilaisuutena. Näin päästään jopa parempaan lopputulokseen kuin perinteisessä fyysisen lattiakierroksen maailmassa.

Omassa toiminnassamme olemme virtualisoineet Elisan palvelu- ja kyberturvakeskuksen livekokemuksena asiakkaan luokse videoteknologiaa ja nopeaa reaaliaikaista yhteyttä hyödyntäen. Nopeasti laajentuvan 5G-verkon ansiosta korkealaatuiset virtuaaliset asiakaskohtaamiset voidaan rakentaa nyt aiempaa helpommin ja tehokkaammin. Kerron mielelläni tarkemmin, millä kaikilla tavoin.

Olet tervetullut vieraaksemme!

Kirjoittanut

Blogin kirjoittaja Anna-Mari Ylihurula työskentelee Elisan Yritysasiakasliiketoiminnassa johtajana. Anna-Marilla on kymmenien vuosien kokemus liiketoiminnan johtamisesta, ratkaisujen sekä prosessien rakentamisesta asiakaslähtöiseksi niin perinteisessä kuin digitaalisessa maailmassa useilla eri toimialoilla.