Teknologiatrendit pyörivät yhä vahvasti tekoälyn ympärillä. Uudet työkalut, alustat ja tekoälyratkaisut muokkaavat yritysten arkea nopeasti. Elisan asiantuntijat seuraavat teknologiatrendejä tarkasti ja kokoavat tuoreimmat havainnot yhteen kvartaaleittain. Tässä katsaus ajankohtaisimpiin Microsoft-teknologiatrendeihin.

Microsoft-teknologiatrendit tuovat tekoälyn lisäksi keskiöön myös työntekijäkokemuksen

Tekoälyn lisäksi teknologiatrendeissä nousevat esiin työntekijäkokemuksen kehittäminen, IT-palveluiden sujuvoittaminen sekä asiakasrajapinnan tehostaminen.

Yhä useampi luo strategiaa tekoälysovellusten hyödyntämiseen pilvipalveluissa

Yhä useammat organisaatiot rakentavat strategiaa tekoälysovellusten ajamiseen pilvipalveluissa. Antti Salo on havainnut yrityksissä paljon liikehdintää: nykyisiä ratkaisuja arvioidaan kriittisesti, uusia vaihtoehtoja tutkitaan ja infraan liittyviä päätöksiä tehdään myös geopoliittisten tekijöiden pohjalta. Microsoft Azure on yksi potentiaalisimmista vaihtoehdoista tekoälyn kehitykselle:

  • tekoälykyvykkyydet kehittyvät jatkuvasti
  • uusia sovelluksia pääsee kokeilemaan nopeasti
  • monitoroinnin kehittyminen helpottaa käytön ja kustannusten seurantaa.

 

Pilvipalveluita pohtiessa on tärkeää tunnistaa myös rajoitteet ja investoinnin laajuus. Asettaako esimerkiksi datan sijainti vaatimuksia valitulle palvelulle?

Microsoft Dynamics ja Fabric tuovat tehokkuutta asiakaspalveluun ja datan hyödyntämiseen

Asiakaspalveluympäristössä Microsoft Dynamics saa uusia ulottuvuuksia Workforce Management -toiminnolla. Microsoft Dynamics -teknologian kehittämisestä Elisalla vastaava Mika Vääräniemi kertoo kyseessä olevan täysin uusi osio, joka mahdollistaa henkilöstöresurssien ja henkilöstön taitojen hallinnan sekä älykkään kohdistuksen asiakaspalvelun tarpeiden näkökulmasta. Se sopii Dynamicsia asiakaspalvelussaan jo käyttäville yrityksille ja palvelee erityisesti suurempia asiakaspalveluita.

Samaan aikaan Vääräniemi on huomannut myös Microsoft Fabricin kasvattavan jalansijaa Suomessa. Se tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden hyödyntää laajoja datamääriä entistä tehokkaammin. Moni on jo ottanut Fabricin käyttöön tai suunnittelee sen hyödyntämistä.

AI-agenteista saa enemmän hyötyä, kun niillä on riittävästi työkaluja käytössä

Tekoälykehityksestä Elisalla vastaava Jukka Alapiha kertoi aiemmin keväällä AI-agenttien teknologiatrendistä. AI-agenttien kehitys näkyy jo monissa organisaatioissa mutta esiin on noussut myös keskeinen haaste: agentilla ei ole riittävästi työkaluja toteuttaa pyydettyä tehtävää loppuun asti.

Mikäli AI-agenttia esimerkiksi pyydetään lisäämään käyttäjä sähköpostilistalle, se saattaa tietää tarvittavat vaiheet mutta ei pysty toteuttamaan niitä ilman toimintojen automatisointia. Kehitysaskelia on kuitenkin nähtävissä:

  • Tulevaisuudessa agentit eivät vain neuvo, vaan myös toimivat. Tämä edellyttää prosessien tunnistamista ja automatisointia.
  • Reaaliaikaisten puhemallien tullessa laajemmin saataville AI-agentin kanssa keskustelu helpottuu: keskustelussa on vähemmän viivettä, kieli on luonnollisempaa ja puheen voi myös keskeyttää.

 

AI-agenttien lisäksi tekoälyn saralla kasvaa kiinnostus keskustelevaan analytiikkaan. Datan kanssa keskusteleminen nopeuttaa analysointia merkittävästi. Keskustelevan analytiikan avulla voit kysyä esimerkiksi Microsoft Fabriciin tuodusta laajasta tietomäärästä tarkennuksia kasvaneisiin tukipyyntöjen määrään tai ennusteita kustannusten trendin jatkumisen vaikutuksista.

DEX-työkalut tehostavat työskentelyä ja parantavat työntekijäkokemusta

Digital Employee Experience (DEX) -työkalut ovat tehneet tuloaan jo pitkään. Elisan Matti Väliniemi seuraa mielenkiinnolla, miten niitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää IT-palveluissa.

DEXin tavoite kiteytyy siihen, että laitteen sijaan monitoroidaan käyttäjän kokemaa ja tehdä aktiivisia ja proaktiivisia toimenpiteitä sen kehittämiseksi. Vaikka laite näyttäisi monitoroinnissa pelkkää vihreää valoa, saattaa käyttäjä kärsiä latausviiveistä tai sovellusongelmista. Näihin pyritään saamaan DEX:llä nykyratkaisuja parempi näkymä.

DEX-työkalujen hyödyntäminen esimerkiksi IT-tuessa voi jatkossa

  • helpottaa häiriötilanteiden reaaliaikaista analysointia ja ratkomista
  • auttaa tunnistamaan työasemaympäristöistä ongelmia ennakoivasti, ennen kuin loppukäyttäjä on tukeen edes yhteydessä
  • parantaa näkyvyyttä ja raportointia koko IT-ympäristössä.

 

Suomessa IT-ratkaisut on totuttu rakentamaan vahvasti esimerkiksi Microsoftin natiivityökalujen varaan ja siinä olemmekin poikkeuksellisen osaavia. Kolmannen osapuolen ratkaisut, kuten DEX-työkalut, jäävät kuitenkin usein kokonaan arvioimatta vaikka muualla Euroopassa niitä hyödynnetään laajasti myös ulkoistetussa IT:ssä. Voisiko natiivien ratkaisujen rinnalle ottaa jatkossa mukaan täydentäviä ratkaisuja, jos niillä voidaan parantaa loppukäyttäjäkokemusta ja hallittavuutta?

Elisa tuntee teknologiatrendit ja Microsoft-ekosysteemin

Teknologiatrendit etenevät vauhdilla eikä kehityksen seuraaminen ole arjen keskellä aina helppoa. Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen vaatii ajankohtaista tietoa sekä käytännön ymmärrystä.

Elisan asiantuntijat seuraavat muutoksia, kokeilevat uutta ja tuovat toimivimmat ratkaisut asiakkaiden liiketoiminnan tueksi. Olemme myös vahva Microsoft-kumppani.

Tutustu Elisan IT-palveluihin.

Kirjoittanut

Matti Väliniemi, Senior Technical Consultant, Digital Workplace Services

Matti on työskennellyt Elisalla 7 vuotta. Viimeisen vuoden ajan hän on vastannut Digital Workplace Services -palveluiden teknologiasta ja kehityksestä. Matti työskentelee erilaisten työpajojen ja asiakasprojektien parissa tiiviisti. Hänen erikoisosaamistaan ovat Microsoft 365 -päätelaitehallinta sekä tietoturva.

 

Mika Vääräniemi, Head of Technology Solutions, CX Business Solutions

Mika on työskennellyt Elisalla 15 vuotta ja Microsoft Dynamics 365 on tuttu yli 20 vuoden ajalta. Hänen erikoisosaamistaan ovat asiakaskokemukseen sekä dataan ja analytiikkaan liittyvät teknologiat kuten Dynamics 365 ja Power Platform. Hän työskentelee niin arkkitehtina kuin asiakkaiden kanssa pidettävissä työpajoissa.

 

Jukka Alapiha, Head of Technology Solutions, AI

Jukka on työskennellyt Elisalla 4 vuotta. Viimeisen parin vuoden ajan hän on keskittynyt tekoälyn kehittämiseen.

 

Antti Salo, Head of Technology Solutions, Cloud Services

Antti on työskennellyt Elisalla 14 vuotta. Viimeisen vuoden ajan hän on vastannut pilvipalveluiden ja infrapalveluiden teknologiasta ja kehityksestä IT-liiketoimintayksikössä. Hän on keskittynyt erityisesti löytämään konkreettisia käyttötapauksia hyödyntää tekoälyä osana palveluiden tuottamista.

Lue myös

Tekoälykehitys Azurella: hallittu ympäristö turvaa kehittämistä

Elisan Microsoft-osaaminen näkyy Solteqilla sujuvana IT-arkena

Asiakaspalvelun trendit ohjaavat tekoälykyllästettyyn asiointiin