Tekoäly tulee muuttamaan tapaamme toimia ja sen potentiaali kasvaa jatkuvasti. Elisa ja Microsoft ovat tehneet tiivistä yhteistyötä tekoälyn parissa. Nyt on aika avata yhteistyön hedelmiä ja kertoa, mitä tekoäly voi tarjota asiakkaille ja liiketoiminnalle.
Tuottavan tekoälyn merkitys ja isot kielimallit
Tekoäly on ollut osa arkeamme jo vuosia, mutta sen merkitys korostui entisestään marraskuussa 2022, kun OpenAI julkaisi ilmaisversion ChatGPT-palvelusta, joka perustuu isoihin kielimalleihin (Large Language Models, LLM).
ChatGPT:n kaltaiset tekoälypalvelut ymmärtävät ihmisen puhetta ja kirjoitusta ja ne pystyvät tarjoamaan monimutkaisiin kysymyksiin ymmärrettäviä vastauksia. Näiden tekoälymallien valtava tietomäärä, joka on peräisin julkisista lähteistä, kuten internetistä, mahdollistaa entistä monipuolisemman ja tehokkaamman hyödyntämisen liiketoiminnassa.
Elisa ja tekoäly – konkreettisia hyötyjä asiakkaalle
Elisa on jo vuosien ajan kehittänyt erilaisia tekoälykyvykkyyksiä ja kielimalleja, jotka tarjoavat merkittäviä hyötyjä liiketoiminnalle. Oikein käytettynä tekoäly voi tehostaa toimintaa, parantaa palveluita ja lisätä asiakkaan sekä työntekijän tyytyväisyyttä – tai jopa mullistaa liiketoimintaa.
Asiakkaille onkin toteutettu useita tekoälypohjaisia palveluita, joilla on saavutettu konkreettisia tuloksia. Lisäksi tekoälyn vaikutuksia liiketoimintaan seurataan jatkuvasti.
Syvennetty yhteistyö Microsoftin kanssa
Viimeisen vuoden aikana Elisa ja Microsoft ovat entisestään syventäneet yhteistyötään tekoälyn saralla. Ensimmäisiä yhteistyön hedelmiä nähdään jo nyt, ja seuraavia poimitaan Microsoftin vuosittaisen konferenssin, Microsoft Igniten aikana marraskuussa 2023 – kannattaa siis pysyä kuulolla!
Microsoft on kutsunut Elisan mukaan erilaisiin ohjelmiin, joissa kehitetään asiakkaille lisäarvoa tuottavia tekoälypohjaisia palveluita ennen niiden virallista julkaisua asiakkaille ja muille kumppaneille.
M365 Copilot -palvelun kehittäminen
Yhtenä esimerkkinä tästä yhteistyöstä on Microsoftin M365 Copilot -palvelu.
M365 Copilot tuo tekoälyn käyttäjän avuksi Microsoft 365 -palvelussa ja auttaa tehostamaan työskentelyä. Elisa on ollut yksi harvoista Microsoftin kumppaneista, joka on osallistunut M365 Copilotin kehitystyöhön.
Elisa on keskittynyt erityisesti asiakkaan omien tietolähteiden (myös Office-tuotteiden ulkopuolisten) yhdistämiseen palveluun sekä niiden tehokkaaseen ja turvalliseen hyödyntämiseen M365 Copilotin avulla.
Polku tekoälyn tehokkaaseen hyödyntämiseen
Elisan tapa tekoälyn hyötyjen käyttöönottoon on suoraviivainen ja tehokas. Matka koostuu selkeistä kokonaisuuksista, joista voidaan toteuttaa kaikki, tai tarvittavat – riippuen asiakkaan valmiustasosta.
Ideoita käytäntöön – yhteistyö Otavan kanssa
Otava toteutti yhteistyössä Elisan ja Microsoftin kanssa tuottavan tekoälyn työpajan, jossa tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia ja rajoituksia käsiteltiin käytännönläheisesti.
Työpajassa kerättiin ja arvioitiin yhdessä Otavan liiketoiminnan kanssa konkreettisia ideoita tekoälyn soveltamiseksi eri toimintoihin, ja nämä ideat priorisoitiin systemaattisesti.
”Olimme erittäin tyytyväisiä AI Hackathonin antiin. Elisan asiantuntijat esittelivät meille selkeästi ja käytännönläheisesti, mitä tekoälyllä voidaan tehdä ja mitä ei. Yhteistyössä heidän kanssaan pystyimme tunnistamaan liiketoimintamme kannalta merkityksellisiä tekoälyn hyödyntämiskohteita ja priorisoimaan ne tulevaa kehitystyötä varten. Työpaja auttoi meitä ymmärtämään paremmin tekoälyn potentiaalia omassa liiketoiminnassamme ja avasi uusia näkökulmia tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksiin”, Otavan CIO Maarit Laakkonen kommentoi yhteistyötä.
Lue myös:
Practical AI -kurssi sopii kaikille – ota tekoälytaidot haltuun
Digitalisaatio, datatalous ja tekoäly muuttavat työn tekemisen tapaa