Jos yrityksesi nettiyhteys tökkii ja tuntuu hitaalta, syitä voi olla monia. Vika voi olla vääränlaisessa liittymässä, liian vanhassa tietokoneessa tai turhassa pihtailussa.
1. Vanha tekniikka
Tavallisimpia syitä internet-yhteyden pätkimiseen ovat liian vanha tietokone tai reititin. Kun yrittäjän raha on tiukalla, voi olla houkutus hankkia liian vanhaa tekniikkaa. Myös ohjelmien tai lisenssien päivittämättä jättäminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Aina ei tarvita uusinta ja kalleinta, mutta laitekanta kannattaa silti päivittää 3–4 vuoden välein. Tietokoneen on tuettava nopeaa langatonta WiFiä ja reitittimessä on oltava tuki nopealle yhteydelle. Tietysti myös internet-yhteyden pitää olla nopea.
Myös tiedonsiirron teknologioissa on eroja. Esimerkiksi vanhassa kuparikaapeliin perustuvassa tekniikassa fyysiset matkatkin ratkaisivat, kun taas valokuitukaapeleissa ja mobiilissa 5G-verkossa riittää nopeutta vaativaankin työhön.
2. Liikaa langatonta liikennettä
Nykyinen langattomien laitteiden valtava määrä voi hidastaa verkon toimintaa. Urbaaneissa ympäristöissä myös ihmisten omat verkot voivat häiritä toisiaan. Siksi kannattaa varmistaa, että työlaitteet käyttävät langatonta 5 GHz:n taajuutta helposti ruuhkautuvan 2,4 GHz:n WiFi-yhteyden sijaan.
Jos yrittäjä tekee töitä kotitoimistossa, jossa samaa verkkoa käyttävät kodin puhelimet, tietokoneet, tabletit sekä viihde-elektroniikka hd-televisiota ja lasten konsolipelejä myöten, reititinparka on kovilla. Kotiliittymän reititin on mitoitettu normaalisti alle viiden langattoman käyttäjän tarpeeseen, ja yksi laite kattaa vain rajallisen alueen.
Kannattaa pohtia, voisiko perheellä ja yrityksellä olla omat nettiliittymänsä. Jos käyttäjiä on paljon ja kiinteistö iso, voi operaattorilta kysyä myös erillisiä langattoman lähiverkon ratkaisuja.
3. Alimitoitettu nopeus
Moderni yrittäjä käyttää paljon pilvipalveluja – pilvestä saa tallennustilaa, siellä pyörivät työohjelmistot, kuten Microsoft 365 ja sen kautta hoidetaan Teams-videopalaverit. Jos kaistaa ei ole riittävästi, työnteko ei ole enää sujuvaa. Pelkkä verkosta liittymään tuleva latausnopeus ei yksinään riitä, vaan verkkoon päin kulkeva lähetysnopeus täytyy olla myös riittävän suuri, jotta esimerkiksi videopalaverit onnistuvat laadukkaasti. Siksi kannattaa valita kotikonttorillekin yritysliittymä kuluttajaliittymän sijaan.
4. Väärin säästetty
Onko halvin liittymä paras, jos sen seurauksena bisnes jonain päivänä – tai säännöllisesti – tökkii tai kokonaan pysähtyy? Yrityksille tarkoitetut nettiliittymät on suunniteltu yritysten tarpeisiin, ja voi miettiä, kuinka paljon vahinkoa syntyy, jos alimitoitettu kuluttajaliittymä ei toimikaan. Hukatut tunnit ovat yrittäjälle kalliita.
Esimerkiksi vastuullisen tilitoimiston, isoja tiedostoja pyörittävän graafisen suunnittelijan tai ravintolan, jolla maksuliikenne on kriittinen osa liiketoimintaa, yhteys ei saa pätkiä. Tällaisten yritysten yhteys voidaan tarvittaessa varmentaa mobiililla tai kahdentaa. Yritysten nettiliittymiin on myös mahdollista saada erilaisia lisäpalveluja kuten nopeutettu viankorjaus ja tietoturvaa parantava palomuuripalvelu.
Oikein mitoitettu liittymä on satsaus, joka tuo yritykselle kilpailuetua.
Elisa Netti Lite on helppo ja luotettava nettiliittymä pienelle yritykselle. Elisa Netti Plus taas sopii toimipisteisiin, joissa vaaditaan vakaata ja aina toimivaa nettiyhteyttä. Siihen saa myös monipuolisen valikoiman lisäpalveluja yrityksen tarpeiden mukaan. Mobiililaajakaista puolestaan sopii liikkuvaan työhön työmatkoille, myyntipalavereihin sekä etätöihin.
Lue myös
Miten valita yritykselle paras nettiyhteys