Twitterin ex-pääjohtaja Dick Costolo antaa neljä vinkkiä, miten perinteiset yritykset voivat olla innovatiivisia.
Teksti: Matti Lintulahti, kuva: Juho Paavola
Twitterin ex-pääjohtaja Dick Costolo, nykyisin startup-yrittäjä ja riskisijoittaja, antaa neljä vinkkiä, miten perinteiset yritykset voivat olla innovatiivisia. Costolo saapui Suomeen Nordic Business Forum -messujen puhujaksi ja piipahti messuja edeltävänä päivänä Elisan Executive Forum -tapahtumassa inspiroimassa suomalaisyritysten johtajia innovointiin.
”Innovaatioista ja disruptiosta on paljon myyttejä Piilaaksossa. Todellisuudessa jokaisella isolla Piilaakson yrityksellä on oma täysin erilainen tapa innovoida. Innovaatioiden luominen on Piilaaksossa ihan yhtä vaikeaa kuin missä tahansa muuallakin”, Costolo painottaa.
Costolon mukaan esimerkiksi Amazon innovoi sisäisesti, Google on hyvä löytämään uusia varhaisessa vaiheessa olevia innovaatioita ja ostamaan ne, ja Facebook joko ostaa uudet nousevat innovaatiot tai kopio ne.
4 vinkkiä innovatiivisempaan yrityskulttuuriin
Dick Costolo antaa suomalaisille yrityksille neljä vinkkiä, miten luoda innovatiivisempi yrityskulttuuri. Vinkit perustuvat hänen kokemuksiinsa Twitterin johdossa vuosina 2010-2015, minä aikana Twitter kasvoi 250 työntekijän startupista noin 4000 henkilön pörssiyritykseksi.
1. Salli virheet
Costolon ensimmäinen vinkki on sallia virheitä tekevä ja niistä oppiva yrityskulttuuri. Costolon mukaan johdon tehtävä ei ole estää virheitä tapahtumasta vaan oppia niistä ja korjata virheet. Jos virheitä ei tapahdu, yritys ei innovoi tarpeeksi.
2. Tunnista liiketoimintaympäristön muutokset
Kokeneen liikkeenjohtajan ja sarjayrittäjän toinen vinkki on pyrkiä ymmärtämään, milloin liiketoimintaympäristön säännöt ovat muuttumassa.
Costolo kertoo tästä esimerkin: Twitter olisi voinut ostaa Instagramin, mutta kaikki silloinen tieto osoitti, että kuvapalvelut vievät rahaa eivätkä voi tuottaa. Toisin kuitenkin kävi, koska mobiililaitteiden kasvava käyttö muutti pelisääntöjä.
”On tärkeä kysyä: uskommeko näin vain koska olemme aina uskoneet. Kyseenalaistakaa omia uskomuksianne”, Costolo neuvoo.
3. Älä tilaa innovaatioita
”En ole koskaan uskonut innovaatiokeskuksiin ja -laboratorioihin”, Costolo sanoo.
Hänen mukaansa isojen yritysten innovaatiokeskuksen pyrkivät matkimaan startup-ympäristöä, mutta eivät siinä onnistu. Yrityksissä innovoinnin pitää kuulua kaikille, hän vinkkaa.
4. Älä anna johdon pirstaloitua
Neljänneksi vinkiksi Costolo nostaa päätöksentekijöiden vähyyden.
”Menestyneimmissä VC-yrityksissä on vain viisi partneria, jotka tekevät päätökset. Miksikö? Koska suurin osa parhaista ideoista kuulostaa aluksi tosi huonoilta. Mitä enemmän päätöksentekijöitä, sitä enemmän ihmisiä ampumassa alas tulevia menestysideoita”, Costolo sanoo ja kertoo esimerkin: Kun Twitter päätti olla ostamatta Instagramin, päätöksentekijöitä oli paljon. Kun Twitter osti Periscopen, päätöksentekijöitä oli lopulta vähän. Isompi päätöksentekijöiden joukko olisi pitänyt Periscopeakin huonona ideana.
Terveysteknologia seuraava iso askel
Tulevaisuuden teknologioista Costolo nostaa esiin terveysteknologian. Costolon mukaan ihmiskehon toimintaa mittaava teknologia kehittyy isoin askelin seuraavien 18 kuukauden aikana. Esimerkiksi hän nostaa verenpaineen jatkuvan mittauksen, josta on isoja terveydenhuollon etuja.
Ehkäpä juuri siksi Costolon uusin projekti on terveysalalta: Fitness-startup Chorus, jonka toimitusjohtajana hän toimii. Chorus on lanseeraamassa fitness-sovelluksen beta-version markkinoille joulu-tammikuussa.
Uudesta startupista ei tiedetä vielä paljoa, mutta Chorusin antamien omien tietojen ja Vanity Fairin artikkelin mukaan Chorus-sovelluksen tavoitteena on tilausmaksua vastaan yhdistää samalla tavalla harjoittelevia kuntoilijoita ja urheilijoita toisiinsa ja samalla tehdä harjoittelusta hauskempaa.
Koomikosta sarjayrittäjäksi
Dick Costolon ura on vienyt miehen teatterilavalta startup-yritysten maailmaan. Hän toimi Twitterin pääjohtajana viiden vuoden ajan 2010-2015. Ennen Twitteriä Costolo toimi Googlen ostaman FeedBurner-startupin perustajana ja toimitusjohtajana ja sitä ennen kahden digitaalisen median yhtiön (SpyOnIt ja Burning Door Networked Media) perustajana. Costolo on nuoruudessaan toiminut myös improvisaatiokoomikkona.
Fitness-startup Chorusin toimitusjohtajuuden lisäksi Costolo toimii nykyisin pääomasijoitusyhtiö Index Venturesin partnerina auttamassa uusia kasvuyrityksiä alkuun.
Lue myös
Nilofer Merchant: Meaning Means Money
NBF2016: Peter Diamandis kannustaa etsimään hulluja ratkaisuja ongelmiin