Nyt myös pieni yritys voi rakentaa modernin kaupan edullisesti ja nopeasti. Laita nämä viisi asiaa kaupassasi kuntoon.
Miten rakentaa moderni kauppa, joka palvelee asiakkaita monipuolisesti ja jossa tieto liikkuu liiketoimintaa edistävällä tavalla?
Tämä kysymys on niin uutta kauppaa perustavien kuin kauppaa jo pyörittävien yrittäjien mielessä. Kokosimme modernin kaupan rakennuspalikat, joilla pk-yrityksetkin saavat rakennettua modernin ja tehokkaan kaupan digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä. Näillä palikoilla pienikin yritys voi rakentaa nykyaikaisen kaupan.
1. Vie kassa asiakkaan luo
Modernissa kaupassa kassapiste toimii kiinteänä myyntipisteenä, mutta on tarvittaessa myös liikkuva. Myyjä voi ottaa kassapisteenä toimivan tabletin mukaansa ja palvella asiakasta missä tahansa liikkeen osassa, jopa liikkeen ulkopuolella.
Kun asiakas esimerkiksi kysyy, onko jostain tietystä tuotteesta saatavilla eri kokoa tai eri väriä, myyjä voi tarkistaa saatavuuden mobiilin kassan tabletista välittömästi ja palvella näin asiakasta paremmin ja nopeammin. Myyjä voi myös tehdä asiakkaalle tilauksen tuotteesta saman tien. Myyjän aika säästyy asiakaspalveluun ja myyntiin, kun tuotteiden saatavuutta ei tarvitse käydä tarkistamassa kiinteän kassan luona tai varastossa.
Erilaisten kampanjapäivien aikana yrittäjä voi perustaa tilapäisen popup-kaupan tai outlet-pisteen ilman erityisiä teknisiä järjestelyjä. Mobiili kassa mukaan ja tilapäinen myyntipiste pystyyn. Jos liikkeeseen tulee ruuhkaa, myyjä voi perustaa mobiilin kassan avulla tilapäisen kassapisteen hetkessä mihin tahansa paikkaan kaupassa.
2. Tue myyntiä asiakastiedolla
Modernissa kaupassa asiakastiedon hyödyntäminen myynnissä ja asiakaspalvelussa on tehty helpoksi työntekijöille. Kun kaikki asiakastieto on nopeasti saatavilla, asiakasta voi palvella paremmin liikkeessä. Lisäksi kanta-asiakkaille voi vaivattomasti lähettää viestejä ja tarjouksia niin sähköpostiin uutiskirjeenä kuin matkapuhelimiin sms-viesteinä.
Asiakastiedon hyödyntäminen on mahdollista, kun kauppa pyytää jokaiselta asiakkaalta suostumuksen ja yhteystiedot oston yhteydessä kassalla. Kun asiakkuus on kassan asiakasrekisterissä perustettu, ostohistoria alkaa kertyä. Asiakastiedon avulla esimerkiksi pyöräliike voi lähettää huoltotarjouksen kaikille, jotka ovat ostaneet liikkeestä pyörän edellisen kahden vuoden aikana.
Hyvä asiakasrekisteri on erinomainen keino palvella vakiintuneita asiakkaita. Suuret yritykset ovat käyttäneet asiakastietoa markkinoinnissa ja myynnissä jo pitkään. Nyt myös pienemmille yrityksille on tarjolla edullisia ja helppokäyttöisiä kanta-asiakasjärjestelmiä.
3. Hallitse tuotevarastoa keskitetysti
Reaaliaikainen tuotevaraston hallinta helpottaa niin asiakaspalvelua kuin myyntiäkin. Se myös tehostaa kaupan toimintaa: Ajantasaisen tiedon avulla myyjien on helpompi palvella asiakkaita. Kassapisteellä myyjä näkee reaaliaikaisesti varaston tilanteen ja pystyy tekemään tilauksia asiakkaille varastossa puuttuvista tuotteista.
Kaikki tuotetieto on helposti hallittavissa yhdessä paikassa. Uusia tuotteita on helppo lisätä ja tuotevarasto tukee tuotematriiseja. Se luo automaattisesti tuotteesta eri kokojen ja värien yhdistelmät, eikä jokaista eri kokoa tai väriä samasta tuotteesta tarvitse lisätä varastoon omana tuotteenaan.
Älykäs varasto hälyttää, kun varastossa olevien tuotteiden määrä laskee liian alhaiseksi. Silloin yrittäjä voi ajoissa ostaa varastoon lisää tuotteita. Älykäs varasto hälyttää myös tuotteista, jotka ovat olleet varastossa liian kauan. Varaston optimointi oikean kokoiseksi säästää rahaa ja parantaa katetta.
4. Yhdistä kivijalka ja verkkokauppa
Modernissa kaupassa kivijalkakauppa ja verkkokauppa toimivat yhdessä. Ne käyttävät samaa tuotehallintaa ja samaa asiakasrekisteriä. Kun tuotteen tiedot lisätään kivijalkakaupan varastonhallintaan, tiedot tulevat myös verkkokaupan käyttöön.
Kivijalkakaupan ja verkkokaupan hyvä integrointi auttaa myynnin lisäämisessä ja asiakaspalvelun parantamisessa. Myyjä voi esimerkiksi kivijalkakaupassa mobiilin kassapäätteen avulla tilata varastossa olevan tuotteen verkkokaupan kautta asiakkaalle suoraan kotiin.
5. Kehitä liiketoimintaa reaaliaikaisen raportoinnin perusteella
Myynnin ja varaston reaaliaikainen raportointi auttaa yrittäjää kehittämään kaupan liiketoimintaa. Yrittäjä pystyy älypuhelimella seuraamaan reaaliaikaisesti useammin toimipisteen myyntiä ja reagoimaan tarvittaessa heti. Modernissa kaupassa yrittäjä näkee liiketoimintansa tilan ajantasaisena ilman kirjanpitäjän apua.
Reaaliaikainen raportointi helpottaa yrittäjän elämää. Esimerkiksi jäätelökioskiyrittäjä näkee älypuhelimesta jokaisen kioskin päivittäisen myynnin ja varastosaldon. Näin hän voi tehdä lisätilaukset toimistolta eikä joudu kiertämään päivän päätteeksi jokaisessa toimipisteessä tarkistamassa myyntiä ja varastosaldoa.
Reaaliaikainen raportointi säästää taloushallinnon kustannuksia, kun kaupan tietojärjestelmät on integroitu suoraan kirjanpitäjän taloushallinnon järjestelmään.
Modernissa kaupassa tärkeimpien tietojärjestelmien, kuten kassan, asiakasrekisterin ja varastonhallinnan, rajapinnat ovat avoimia. Se tarkoittaa, että ne voi teknisesti yhdistää muihin tarpeellisiin tietojärjestelmiin tavalla, joka tehostaa yrityksen liiketoimintaa ja auttaa yritystä kasvamaan.
Lue myös
5 vinkkiä, miten pyörittää yritystä ilman omaa kiinteää toimistoa
Vinkit hybridityövälineiden hankintaan