Taitoja työelämään – Elisa CX Akatemia valmentaa uusia digitaalisen tulevaisuuden rakentajia

Lukuaika 2 min

Teknologia-alan ammattilaisille avautuu vuosittain kymmeniä tuhansia työtehtäviä. Elisa on jo vuosia tarjonnut nuorille mahdollisuuden kasvaa IT-alan ammattilaisiksi CX Akatemia -ohjelmassaan. CX Akatemia menestyi Microsoftin Vuoden Kumppani -kilpailun Taitoja Työelämään -kategoriassa ja oli osaltaan edesauttamassa Elisan voittoa.

CX Akatemia on Elisan CX Business Solutions -yksikön rekrytointiohjelma, jonka kautta olemme jo 13 vuoden ajan rekrytoineet lähinnä nuoria opintonsa juuri päättäneitä tai vielä koulussa olevia uusia IT-alan talentteja Microsoft D365 – ja Power Platform -teknologioiden pariin.

Hyödynnämme akatemiassa Microsoftin Skills for Job –ohjelman oppimispolkuja, joiden kautta uudet talentit pääsevät sisälle uuteen teknologiaan, voivat kasvattaa osaamistaan ja pysyä mukana teknologian terävimmässä kärjessä.

Akatemian kautta nuori voi hankkia laajaa teknologiaosaamista opiskelun, sertifikaattien ja työssäoppimisen kautta. Koska kohderyhmänä on ollut pääasiassa nuoret ensimmäiseen alan työpaikkaan tulevat henkilöt, oppivat he samalla myös muita työelämässä tarvittavia taitoja. Näitä ovat esimerkiksi tiimityötaidot, kommunikointitaidot, aikataulutus ja oman työn organisointi.

Elisa on rekrytoinut vuosien varrella runsaasti potentiaalisia nuoria osaajia, antaen tarvittavat koulutukset pääsääntöisesti itse tai yhteistyökumppanien, kuten Microsoft, avulla. Meille on tärkeää tarjota mahdollisuus monipuolisiin asiakastöihin ja tukea koko kasvuprosessin ajan sekä esihenkilöiden, että kollegoiden kautta.

Aikaisempina vuosina Elisa on rekrytoinut n. 2–3 henkilöä kerrallaan, mutta marraskuussa 2022 rekrytoimme yhdellä kertaa peräti 9 uutta nuorta. Nämä nuoret ovat siirtyneet jo jouhevasti asiakaslaskutettavaan työhön sekä Help Desk- että projektitiimeissämme.

Löydä mahdollisuutesi ja työllisty

CX Akatemia on ollut merkityksellinen rekrytointimalli niin Elisalle, osallistuville nuorille kuin koko alalle. Olemme saaneet kasvatettua itsellemme erittäin hyviä ja sitoutuneita tekijöitä. Tästä esimerkkinä se, että ensimmäiset vuonna 2010 rekrytoidut nuoret ovat edelleen mukana CX-yksikössä ja kasvaneet matkan varrella vaativiin arkkitehtirooleihin.

Esimerkiksi Elisan Software Developer Josefiina Heikkilä on ponnistanut CX Akatemiasta.

“Akatemiasta ja siellä suoritetuista Microsoftin sertifikaateista on hyötyä myös tulevaisuudessa. Microsoftin sertifikaatit ovat arvostettuja ja ne osoittavat konkreettisesti oman osaamisen. Niillä on merkitystä myös tulevaisuuden työnhaussa. On hienoa, että työnantaja tukee osaamisen kehittämisessä ja mahdollistaa sertifikaatteihin valmistautumisen työajalla”, kertoo Heikkilä.

Olemme onnistuneet luomaan kulttuurin, jossa kollegat auttavat uusia akatemialaisia auliisti, koska suurin osa on aikoinaan ollut samassa tilanteessa. Elisa tarjoaa loistavan ja välittävän työyhteisön, jossa kaveria ei jätetä ja jonne olet aidosti tervetullut omana itsenäsi.

Marraskuussa 2023 CX Akatemiassa aloitti jälleen 5 uutta ja innokasta nuorta. Seuraava akatemia aloittaa jälleen ensi vuonna.

Lue myös:

Kyberilmasto on muuttanut – Elisalta päästä päähän -kyberturvaa

Elisa Microsoftin vuoden 2023 kumppani Suomessa 

Helpompi Azure-siirtymä Elisan avulla

Kuuntele podcast Elisan matkasta Microsoftin vuoden kumppaniksi

Kirjoittanut

Jani Ruotsalainen
Head of CX Customer Care

Työskentelen Elisan CX Business Solutions -yksikössä ja vastaan olemassa olevien asiakkaidemme asiakashoidosta, tukitoiminnoista sekä jatkokehityspalveluista. Minulla on pitkä historia ja kokemus ennen kaikkea Microsoft D365- ja Power Platform-talenttien rekrytoimisesta.