Rexel ulkoisti keväällä 2016 lähiverkkonsa sekä palomuuriympäristönsä monitoroinnin, operoinnin ja kehittämisen varmistaakseen liiketoimintansa vikaantumattoman jatkuvuuden.
Rexel Finland on innovatiivinen, johtava sähkömateriaalien jakelija Suomessa. Se tarjoaa ammattilaisasiakkailleen monipuolisia sähkömateriaalien jakeluun liittyviä ratkaisuja, energiasäästöratkaisuja rakennuksiin ja teollisuuteen sekä uusiutuvan energian ratkaisuja. Yrityksellä on Suomessa 33 myymälää, 9 noutopistettä ja 250 OmaMyymälää asiakkaiden tiloissa ympäri Suomea.
Joustava toimintamalli asiakkaan tarpeisiin
”Kehitimme itsepalvelukonseptin parantaaksemme tavoitettavuuttamme asiakkaisiin päin. Aiemmin myymälämme olivat avoinna aamuseitsemästä iltapäiväneljään. Se oli hankalaa esimerkiksi sähköasentajille, koska he ovat päivisin työmailla”, Rexel Finlandin tietohallintojohtaja Jouko Tuominen kertoo.
Nyt Rexelin palveluun rekisteröityneet sopimusasiakkaat voivat tehdä ostoksia Rexelin omissa myymälöissä joustavasti PDA-laitteella ympäri vuorokauden. Toimintamallin luotettavuuden takaamiseksi Rexel Finland valitsi yhteistyökumppanikseen Elisa Santa Monican.
Itsepalveluasiakkaiden ostovolyymit ovat kasvaneet merkittävästi, mikä edellyttää lähiverkon, langattoman verkon ja palomuuriympäristön jatkuvaa ja tehokkaasta seurantaa sekä vikatilanteiden nopeaa korjaamista.
Kustannustehokkain ratkaisu Rexelille on ollut ostaa palvelu ulkopuoliselta asiantuntijalta.
”Lähiverkon keskeytymätön toimivuus on liiketoiminnallemme kriittistä. Jos verkko kaatuu, eivät asiakkaat pääse itsepalvelumyymälöihin tekemään ostoja”, Tuominen sanoo.
SD-WAN-ratkaisu toi Rexelille nopeuden ja helppouden
Rexel käyttää tietoliikenneverkossaan Ciscon kytkimiä ja langatonta verkkoa, sekä Juniperin palomuureja. Kaikki Rexelin Suomen toimipisteet on liitetty toisiinsa älykkäällä Meraki SD-WAN -teknologialla, joka on modulaarinen, joustava ja kustannustehokas tapa laajan verkon hallintaan.
”SD-WAN-ratkaisun ansiosta muun muassa uusien yhteyksien luominen on ollut helppoa. Teknologia on helpottanut verkon operointia, vähentänyt kuluja ja lyhentänyt palvelupyyntöjen vasteaikoja”, Elisa Santa Monican myyntipäällikkö Tommi Malin sanoo.
Rexelin verkkoympäristön transitioprojekti Elisa Santa Monican hallintaan on edennyt kaikissa vaiheissa ripeästi ja joustavasti. Ensitapaaminen oli elokuussa 2015. Hallinta- ja valvontapalvelujen siirto Elisa Santa Monican Network Operations Centeriin (NOC) käynnistyi maaliskuussa 2016. Toukokuun lopulla NOC otti vastaan asiakkuuden ja aloitti jatkuvien palveluiden tuotannon.
Tapahtumien havainnointi on nyt tehokkaampaa, ja esimerkiksi palomuuriin tehtävät muutokset toteutuvat muutamassa tunnissa, kun niihin ennen saattoi kulua useita päiviä.
Meraki SD-WAN-ratkaisun käyttöönotto aloitettiin vuosien 2017 ja 2018 vaihteessa. Teknologiademonstraation ja sen hyväksynnän jälkeen ratkaisu on otettu Rexelin verkossa pala palalta käyttöön. NOC operoi Meraki-ympäristöä samalla tavalla kuin koko muuta ict-infraa.
”Pilvipalvelut ovat lisääntyneet. Niiden rinnalla toimii suuri joukko sisäverkon sovelluksia. Meraki-laite ajaa yhteydet molemmista ympäristöistä ja varmistaa sen, että palvelut toimivat, vaikka yhteydet katkeaisivat toiseen ympäristöön.
SD-WAN mahdollistaa liikenteen priorisoinnin ja antaa erinomaisen näkyvyyden liikenteeseen”, Tuominen sanoo.
Yhteistyö vastannut hyvin odotuksia
Yhteistyö Elisa Santa Monican kanssa on Tuomisen mukaan vastannut odotuksia ja siksi sitä on laajennettu. Yksi askel on ollut Rexelin Hyvinkään logistiikkakeskuksen lähiverkon uudistus.
Kun SD-WAN-ratkaisu on saatu kehittämisvaiheen, on yhteistyön pöydälle nostettu langattomien verkkojen optimointi erityisesti logistiikkakeskuksessa, missä verkkojen kuuluvuus on kriittinen tekijä. Palomuurit ovat toinen kehittämisalue, jolla piisaa töitä vuonna 2020.
”Logistiikkakeskuksen päätelaitteiden uudistaminen vaatii aiempaa parempaa langattoman lähiverkon peittoa. Olemme saaneet Elisa Santa Monicalta ehdotuksen uusista tukiasemista”, Tuominen sanoo.
Kumppanuus on jatkuvaa kehitystyötä
NOC-palvelut pudottavat verkkoympäristön huolet pois asiakkaan harteilta. Kun Elisa Santa Monica vastaa verkko- ja palomuuriympäristön hallinnasta, asiakas saa aina tuoreimman tietoteknisen osaamisen ja voi keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen.
NOC-palvelu kattaa verkko- ja palomuuriympäristön jatkuvan monitoroinnin ja vianhallinnan. NOC-asiantuntijat havainnoivat verkko- ja palomuuriympäristön häiriöt jo ennen kuin asiakas on niistä tietoinen, reagoivat kriittisiin tilanteisiin ennaltaehkäisevästi ja raportoivat niistä. Monitoroinnin ohella tehdään asiakkaan pyynnöstä nopeasti tarvittavat muutokset palomuurien avauksiin tai kytkimiin.
”NOC havaitsee mahdolliset häiriöt verkkoliikenteessä ja saamme tästä välittömästi tiedon. Osan ongelmista ratkomme yhdessä ja osan NOC voi ratkaista suoraan itse.”
Monitoroinnin ja muutosten lisäksi NOC-palvelun ytimeen kuuluu asiakkaan verkkoratkaisujen jatkuva kehittäminen. Asiakkaan verkko- ja palomuuriympäristöä ei jätetä siihen tilaan, missä se on luovutettu, vaan sitä kehitetään aktiivisesti asiakkaan kanssa vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksiin.
Yhdessä tekeminen on luottamuksellisen asiakassuhteen perusta. Asiakas saa lisäarvoa siitä, että heidän verkkoaan ja sen toimivuutta seurataan ja palveluntarjoajan haluaa kehittää aktiivisesti asiakkaalle sopivimmat ratkaisut.
”Tietoturvan ja haavoittuvuuksien hallinta on erittäin tärkeää. Arvostamme, että meillä on kumppani, jonka kanssa saamme kaikki päivitykset ajoissa tuotantoon. Tärkeää on myös se, että kaikki laitteemme ovat tietoturvan osalta tuen piirissä”, Tuominen sanoo.
Lue myös
Digitaalisuus turvaa ja tehostaa merenkulkua
Vakioitua tehokkuutta NOC-palvelun avulla, case Stanley Security