Elisa People - Elisan ekspertit

Ratkaisuarkkitehti liiketoimintaprosessien kehittäjänä

Elisan ratkaisuarkkitehti Salu Tommila

Mitä ratkaisuarkkitehti tekee:

  • Ratkaisuarkkitehti auttaa tehostamaan tärkeimpiä liiketoimintaprosesseja esimerkiksi asiakasrajapinnassa tuomalla kaiken niihin liittyvän tiedon samalle alustalle.

Mikä on ratkaisuarkkitehdin ydinosaamista:

  • Tietojärjestelmäosaamiseen ja liiketoimintaymmärrykseen perustuvat ratkaisut. Niiden avulla yritykset voivat taata omille asiakkailleen parhaan asiakaskokemuksen ja pitää työntekijänsä tehokkaina ja motivoituneina.

Millaisia asiakkaan ongelmia ratkaisuarkkitehti auttaa ratkomaan:

  • Tiedon saatavuuden parantaminen, tietomassojen käsittelyn tehostaminen sekä työkalujen ja järjestelmien päällekkäisyyksien poistaminen. Tavoitteena on, että yritykset voivat oppia lisää sekä asiakkaistaan että omista kipupisteistään.

Tarjolla teknistä taitoa ja liiketoimintanäkemystä

Yritysten täytyy jatkuvasti kirkastaa näkemystään ideaaliasiakkaastaan sekä tavoiteltavista liideistä ja prospekteista. Asiakkuudenhallinnan modernit työkalut tarjoavat mahdollisuuden kerätä, hallita ja jalostaa dataa huomattavasti aiempaa tehokkaammin.

Ratkaisuarkkitehti Salu Tommilasta tuli elisalainen, kun Elisa ja Fenix Solutions yhdistyivät. Samalla Elisa sai kattonsa alle parikymmentä muutakin Microsoft Dynamics 365 -asiantuntijaa. Tommila keskittyy työssään asiakkuudenhallinnan ja prosessien kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa. Hänen työnsä keskiössä ovat asiakkaiden liiketoiminnan kasvu ja kannattavuus.

”Työtäni motivoi työn vaihtelevuus ja hyvät työkaverit sekä asiakkaat. On hienoa nähdä konkreettisesti, miten ratkaisumme muuttavat yritysten arkea ja tuloksia saavutetaan pienemmällä työllä kuin aiemmin. Työmme palvelee liiketoiminnan kasvua ja kannattavuutta – ja onnistumisestamme kertoo asiakassuhteidemme pituus”, Salu Tommila kertoo hymyillen.

Pilvityökaluilla läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta

Arjen työtä tehdään ketterissä parin viikon kehityssprinteissä, joiden jälkeen käydään yhdessä läpi demot ja jatketaan eteenpäin. Näin asiakas pysyy hyvin kärryillä projektin etenemisestä. Elisan Dynamics 365 -asiakkaisiin kuuluu pääasiassa suuria ja keskisuuria yrityksiä kansainvälisistä mediataloista metsäteollisuuden B2B-toimijoihin. Järjestelmä skaalautuu hyvin myös isompien pk-yritysten tarpeisiin.

”Pilvityökalut tarjoavat liiketoiminnalle todella konkreettisia hyötyjä – kun kaikki oleellinen asiakkaiden elinkaareen liittyvä tieto on yhdessä paikassa työntekijöiden saatavilla, on työskentely läpinäkyvää ja tehokasta. Dynamics 365 auttaa löytämään uusia prospekteja ja liidejä, ja lähitulevaisuuden näkymiin kuuluu data-analytiikan ja markkinoinnin automaation hyödyntäminen entistäkin laajemmin”, toteaa Tommila.

Salu Tommila tiimeineen hyödyntää asiakkuudenhallinnan lisäksi alustan mahdollisuuksia varsin luovasti muihinkin tarpeisiin, kuten esimerkiksi toimittajaverkoston hallintaan – näihin asiakkaisiin kuuluu myös Metsä Group.

Metsä Group

Elisa & Metsä Group – mitattavia prosessi- ja liiketoimintahyötyjä

  • Metsä Groupin tavoitteena oli parempien tulosten saavuttaminen tehokkaampien prosessien ja paremmin käytössä olevien tietojen avulla. Tätä varten haluttiin kumppani, joka määrittelisi ja kehittäisi toimittajahallinnan järjestelmäratkaisun tukemaan hankinnan uudistettua kokonaisprosessia.
  • Elisa loi Metsä Groupille Dynamics 365 -teknologian pohjalta yhden kokonaisuuden, jolla hallitaan toimittajia, sopimuksia ja kategorioita sekä kilpailutus- ja ostoprosesseja. Projektin yleisinä tavoitteina oli ostoihin sitoutuneen pääoman kierron nopeuttaminen ja laadun parantaminen.
  • ”Jokaisen projektissa olleen yhteisenä tavoitteena oli tehdä tästä ratkaisusta parempi kuin kenelläkään muulla tällä alueella on, ja tuoda siihen oma osaaminen ja ideat. Metsä Groupin tavoitteena oli saavuttaa tällä välittömästi sekä prosessihyötyjä että taloudellista hyötyä, ja näitä on jo hankkeen aikana saavutettu.” – Ismo Somero, Director, Head of Development and Purchasing Services, Metsä Group

Metsä Groupin asiakastarina

Lue muista asiantuntijoistamme

Osaavalla asiantuntijuudella onnistumisiin

Tutustu asiantuntijuuteemme