Jokapaikanhöylä ja yleisasiantuntija
Nopeasti muuttuvan teknologian seuraaminen ja soveltaminen sekä kipinä uuden oppimiseen ovat onnistuneen tekoälykehityksen avaimia. Asiakkaalle eniten arvoa tuottavat ratkaisut syntyvät, kun konkarien kokemus saadaan tehokkaasti käyttöön.
Tech Lead Jukka Alapihan työnkuva on tiiviisti ilmaistuna Elisan yritysasiakkaiden tekoälytarjoaman kehittäminen. Käytännössä hän sekä tunnistaa asiakkaiden kannalta hyödylliset tekoälyn uudet tuulet että varmistaa, että näistä visioista tulee todellisuutta.
Mitä tulee osaamiseen, Jukka on todellinen tietotekniikan ja sovelluskehityksen moniottelija: takataskussa on kokemusta muun muassa konsultin, projektipäällikön ja tietohallintojohtajan tehtävistä. Laajasta kokemuksesta onkin apua nykyisessä tehtävässä, jossa pärjätäkseen pitää Jukan mukaan olla IT-alan yleisasiantuntija.
”Täytyy ymmärtää, missä uutta teknologiaa kannattaa tai ei kannata käyttää. Tässä työssä tarvitsee paljon yleisymmärrystä siitä, miten asiat toimivat, jotta voi tuottaa asiakkaille hyödyllisiä ja mahdollisimman tuottavia ratkaisuja”, Jukka selittää.
Jukka johtaa tekoälyyn keskittyvää sovelluskehitystä, mutta pääsee tekemään paljon myös itse. Sanojensa mukaan hän on jokapaikanhöylä, joka paitsi perehtyy uusimpiin innovaatioihin ja seuraa niiden käytännön toteutusta, myös koodaa itse.
Jatkuvaa uuden oppimista ja asiakkaiden yllättämistä
Nopeasti kehittyvä tekoälyteknologia haastaa myös Jukan kaltaisen konkarin oppimaan joka päivä uutta. Generatiivisen tekoälyn yleistyminen on tehnyt työstä Jukan mukaan aina vain mielenkiintoisempaa. Vanhoja toimintamalleja ja teknologiakäsityksiä pääsee haastamaan päivittäin sekä Elisan sisällä että asiakkaiden parissa.
”Moni ei tiedä, mihin kaikkeen tekoälyä voi käyttää. Parasta työssäni onkin asiakkaiden yllättäminen. Kun näytän, millä tavalla tekoäly voi ratkaista asiakkaiden ongelmia, vastassa on usein epäuskoisia ilmeitä”, Jukka naurahtaa.
Yhtenä esimerkkinä tekoälyn käyttökohteista Jukka mainitsee tiedon löydettävyyden parantamisen: kun organisaation kaikki data ladataan yhteen paikkaan ja tietoa voi kysyä suoraan tekoälyavustajalta, ei enää tarvitse käyttää aikaa tiedon etsimiseen eri sijainneista.
Tekoälyllä voi myös vähentää manuaalista ja toistuvaa työtä esimerkiksi asiakaspalvelussa tai IT-tuessa. Kun tekoäly naputtelee järjestelmää tukihenkilön puolesta, asiakaspalvelijan aikaa vapautuu tärkeämpiin tehtäviin.
Toimivuus testataan omassa työssä
Tekoälyn lupaukset voivat kuulostaa suurilta, mutta toteutuvatko ne todellisuudessa? Jukalle tiimeineen on tärkeää varmistaa, että asiakas saa rahoilleen parhaan mahdollisen vastineen. Se onnistuu perusteellisen testauksen avulla.
”Otamme kehittämiämme ratkaisuja käyttöön Elisan sisällä. Kun olemme varmistaneet ratkaisun toimivuuden itse omassa työssämme, asiakkaat voivat olla varmoja, että se tehostaa myös heidän prosessejaan ja liiketoimintojaan”, Jukka kuvaa.