1. Pilviteknologia kehittyy entistä nopeammin
Pilvipalvelut kehittyvät yhä hurjempaa vauhtia ja esimerkiksi Microsoft 365 -ympäristöön tulee satoja päivityksiä vuosittain. Elisan pilvikonsultit pitävät asiakkaan ajan tasalla ja auttavat ottamaan hyödylliset ominaisuudet käyttöön.
"Käymme asiakkaan kanssa säännöllisesti läpi, mitä päivityksiä on tulossa ja mihin kannattaa varautua. Teemme yhdessä roadmapin ja sovimme, mitä uusia ominaisuuksia otetaan käyttöön ja milloin", Timo kertoo.
"Henkilöstön kouluttaminen on myös avainasemassa. Keskustelemme tietohallinnon, HR:n ja viestinnän kanssa siitä, miten voimme auttaa työntekijöitä käyttämään esimerkiksi Teamsia tai OneDrivea vielä paremmin. Teemme asiakkaille koulutusmateriaaleja ja pidämme koulutuksia itse", Risto jatkaa.
"Lisäksi tietoturvasta on tärkeä huolehtia jatkuvasti. Opastamme asiakkaita löytämään ja valitsemaan oikeat tietoturva-asetukset ja -ratkaisut", Eetu lisää.
2. Pilvityökalut tukevat joustavaa hybridityötä
Työnteko muuttuu jatkuvasti. Pandemia-aika pakotti ihmiset etätöihin ja nyt hybridityöstä on tulossa uusi normaali. Paikkariippumaton työ vaatii joustavat työvälineet, jotka tukevat sujuvaa tiimityötä etänä. Tähän pilvipohjaiset työkalut, kuten Teams ja muut Microsoft-ohjelmistot, sopivat mainiosti.
"Teamsin käyttö on lisääntynyt huomattavasti monissa organisaatioissa. Autamme yrityksiä hyödyntämään Teamsia entistä fiksummin ja tehostamaan viestintää sitä kautta. Näin töitä voi tehdä missä vain - olit sitten kotona, reissussa tai toimistolla", Timo kertoo.
"Etätyöaikana on vaikeampi pitää hyvää fiilistä ja yhteishenkeä yllä. Onneksi tähän liittyen Teamsiin on tullut jatkuvasti uusia ominaisuuksia, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja tunteiden näyttämistä. Esimerkiksi Viva Insights -moduulin Kehu/Praise-ominaisuus on saanut hyvän vastaanoton asiakkaissa", Risto kertoo.
3. Pilvipalvelut mahdollistavat paremman tuottavuuden
Elisan pilvikonsultit seuraavat jatkuvasti asiakkaiden kanssa, miten eri pilvipalvelut vaikuttavat yrityksen tuottavuuteen. Analysoimalla dataa nähdään, miten eri pilvipalveluita käytetään ja olisiko siellä jotain, mitä voitaisiin tehostaa.
"Seuraamme asiakkaan kanssa eri sovellusten ja palveluiden käyttöastetta. Esimerkiksi eräälläkin asiakkaalla työntekijät kävivät Teamsissa lähinnä kahdenvälisiä keskusteluja, mutta kukaan ei juurikaan hyödyntänyt kanavien keskusteluja. Kun työntekijöitä kannustettiin jakamaan enemmän tietoa kanavilla, tämä lisäsi selvästi läpinäkyvyyttä ja yhteistyötä yrityksessä", Risto kertoo.
"Datasta näkee myös, että miten koulutuksemme ovat auttaneet. Käyttävätkö työntekijät enemmän esimerkiksi OneDrivea opastuksemme jälkeen?" Timo jatkaa.
"Seuranta on kyllä tärkeää", Eetu nyökkäilee ja jatkaa: "On hieno nähdä, että asiakkaat saavat oikeasti apua tuottavuuteensa ja voimme sen osoittaa datan avulla. Pilvikumppani-palvelun avulla asiakas saa enemmän hyötyä lisenssi-investoinnistaan. Usein asiakkaat eivät tiedä, mitä kaikkea olemassa olevat lisenssit jo kattavatkin."
4. Hallinta ja tietoturva tulee suunnitella hyvin
Elisan pilvikonsultit auttavat asiakkaita suunnittelemaan myös hallintamalleja ja käytänteitä pilvipalveluiden käyttöön. Lisäksi he neuvovat ylläpitopuolen asetuksissa ja mihin ne vaikuttavat.
"Käymme asiakkaan kanssa tarkasti läpi eri pilvityökalujen Admin Center -asetukset ja autamme heitä määrittämään turvalliset käytännöt ja prosessit", Timo kertoo.
"On hyvä esimerkiksi määritellä yrityksen vieraskäyttäjien oikeudet, mitä heidän sallitaan näkevän ja tekevän. Autamme myös luomaan tarpeettomien käyttäjätunnusten poistamisprosesseja", Eetu selventää.
"Kun asiakas on miettinyt käytäntöjä ja esimerkiksi Teamsin keskeisiä asetuksia jo etukäteen, se helpottaa myös uuden työkalun käyttöönottoa yrityksessä. Näin voimme kertoa jo heti koulutuksessa, miten eri kanavat toimivat tai miten tiedostoja saa jakaa muille työntekijöille", Risto kertoo.
"Huolellisesti tehdyt asetukset tukevat pilvityökalujen tietoturvaa. Lisäksi kerromme, kun Microsoft 365 -ympäristöön on tulossa uusia tietoturvaominaisuuksia tai -muutoksia. Näin varmistamme, että asiakkaat huomaavat kriittiset muutokset ja he pystyvät reagoimaan niihin hyvissä ajoin", Eetu lisää.