Ajankohtaista tietoa Elisan yritysasiakkaille

Mobiilin ja kiinteiden liittymien palvelumaksuihin muutoksia

Hinnankorotuksia 1.12.2023 alkaen

Kustannusten yleisen nousun vuoksi teemme korotuksia yritysasiakkaiden palvelumaksuhinnastoon joulukuun alusta alkaen. Muutokset koskevat kaikkia mobiili- ja dataliittymiä, kiinteän verkon liittymiä sekä yritysverkon palvelumaksuja. Voimassa oleva hinnasto löytyy palveluhinnastostamme.

Maksuttomia vaihtoehtoja

Useita palvelutapahtumia voi edelleen tehdä maksutta Elisan itsepalvelukanavien kautta ja esimerkiksi säännölliset toistuvat maksut kannattaa muuttaa e-laskuiksi tai suoramaksuiksi.

Traficomin sähköpostiviesti fi-domainin tietojen tarkistuksesta

Traficom päivittää asiakasrekisteriään. Jos omistat fi-verkkotunnuksen, olet voinut jo saada Traficomin sähköpostiviestin aiheesta.

Tutustu ohjeisiimme siitä, miten varmistat, että oman Traficomin fi-verkkotunnuksesi yhteystiedot ovat ajan tasalla.

Uudet ratkaisumme yritysten verkon tietoturvaan

Elisa SASE

Elisa SASE on moderni tietoturvallinen ratkaisu digitaalisen nopeasti muuttuvan toimintaympäristön uusiin tarpeisiin ja haasteisiin, kuten hybridityö.

Elisa Teollisuusverkkojen tilannekuva

Elisa Teollisuusverkkojen tilannekuva on tuotannollisten elintärkeiden verkkojen valvontaan teollisuusalalla suunniteltu tietoturvapalvelu.

Näin varaudut kyberuhkiin

Kansainvälisen turvallisuustilanteen kiristyessä olemme huomanneet myös haitallisen toiminnan kiihtymistä kyberympäristössä. Kyberturvallisuuden tilanne Suomessa ei tällä hetkellä poikkea normaalista, mutta tilanteen vuoksi Suomeen ulottuvia, kyberturvallisuuteen liittyviä heijastevaikutuksia ei voida poissulkea ja niiden uhka on olemassa.

Suosituksemme tärkeimmistä toimenpiteistä

Olemme koonneet alle suosituksemme tärkeimmistä toimenpiteistä, jotka olisi syytä huomioida nyt erityisen korkealla prioriteetilla.

Varautumiskeinoja yrityksille ja organisaatioille:

1. Tunnista liiketoimintasi kannalta kriittiset prosessit ja palvelut. Mitä tapahtuu, jos niihin kohdistuu häiriötilanne? Huomioi myös tekniset prosessit ja riippuvuussuhteet, jotka vaikuttavat kriittisten liiketoimintaprosessien toimivuuteen.

2. Huolehdi, että organisaatiollasi on riittävät resurssit kriittisten toimintojen toteuttamiseen myös poikkeustilanteissa. Etenkin kaikkein kriittisimmät toiminnot tulisi olla varmistettu. Tämä koskee oman henkilökunnan lisäksi myös kumppaneita ja alihankkijoita: nyt on hyvä tilaisuus varmistaa kumppaneiden kyvykkyyksien ajantasaisuus.

3. Varmista kriittisimpien toimintojen turvakontrollien riittävyys ja toimivuus. Esimerkiksi päivitysten ja haavoittuvuuksienhallinnan prosessit on syytä tarkistaa. Myös fyysisten tilojen turvallisuuteen on tärkeä kiinnittää huomiota.

4. Rajaa altistusta kyberhyökkäyksille:

  • Erityisesti julkiverkkoon näkyviin palveluihin tulee vaatia monivaiheista tunnistautumista (MFA).
  • Asenna viimeisimmät tietoturvapäivitykset viipymättä, ellei tästä aiheudu erillistä haittaa palvelun toiminnalle.
  • Kiinnitä erityistä huomiota etäyhteysratkaisuihin. Varmista, ettei kukaan ulkopuolinen pääse niiden kautta sisälle organisaatiosi ympäristöön.

5. Pidä huolta keskeisten järjestelmien varmuuskopiointikäytännöistä. Esimerkiksi kirityshaittaohjelmahyökkäyksessä varmuuskopiot voivat olla ainoa keino palauttaa kriittinen data. Priorisoi kohteet niiden liiketoimintakriittisyyden mukaan (esim. AD-ympäristö ja CRM-järjestelmät) ja varmista, että näiden palautusmekanismit toimivat.

6. Huolehdi toimintavalmiudesta poikkeustilanteissa. Pidä huolta riittävästä valvonta- ja reagointikyvystä kriittisten resurssien suojaamiseksi ja liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi. Varmista henkilöstön jaksaminen ja riittävät lepotauot.

7. Varmista, että suunnitelmat ja vastuut ovat ajan tasalla. Päivitä etenkin kriittisimpien liiketoimintaprosessien jatkuvuussuunnitelmat, sekä näitä tukevien teknisten prosessien toipumissuunnitelmat ajan tasalle. Varmista lisäksi mahdollisilta kumppaneilta, pitävätkö heitä koskevat vastuut vielä paikkansa ja päivitä tilanne.

8. Rakenna turvallisuuden kulttuuria ja tietotaitoa organisaatiossasi. Henkilöstöllä tulisi olla riittävästi tietoa toimintamalleista eri poikkeustilanteissa. Mihin tulee ottaa yhteyttä, jos tilanne vaatii jatkotoimenpiteitä tai -raportointia? Kuka auttaa ongelmatilanteissa? Harjoittele säännöllisesti esimerkiksi tietojenkalastelutilanteita. Viesti tietoturvaan liittyvistä asioista avoimesti henkilöstölle ja rakenna luottamuksen ilmapiiriä.

Varautumiskeinoja henkilöstölle:

1. Varmista tiedon oikeellisuus. Muista lähdekriittisyys kaikissa tilanteissa, sillä informaatiovaikuttaminen jatkuu edelleen voimakkaana. Älä jaa väärää tietoa.

2. Varaudu siihen, että verkkorikollisuus yleistyy. Esimerkiksi tietojenkalastelu, verkkohuijaukset ja kiristyshaittaohjelmat lisääntyvät. Verkon rikolliset hyödyntävät kriisitilannetta omaan toimintaansa.

3. Muista turvalliset työskentelytavat niin työssä kuin vapaa-ajallakin.

4. Huolehdi turvallisesta kirjautumisesta. Käytä riittävän pitkää salasanaa tai -lausetta sekä ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen.

5. Päivitä laitteesi ajan tasalle. Muista päivittää säännöllisesti sekä laitteidesi käyttöjärjestelmä että sovellukset.

6. Suhtaudu varauksellisesti tuntemattomien lähettäjien viesteihin. Varo erityisesti linkkejä tai liitteitä sisältäviä sisältöjä.

7. Älä klikkaa epäilyttäviä linkkejä tai sähköposteja tai avaa liitteitä.

8. Tarkista URL-osoitteet ennen linkkien klikkaamista tai siirry suoraan verkkosivustoille.

Lue lisää kyberturvallisuudesta

Saitko huijausviestin tai -puhelun?

Asiakkaitamme yritetään huijata monin eri tavoin, kuten kalasteluviesteillä ja -soitoilla. Huijarit pyrkivät saamaan haltuunsa käyttäjätunnuksia, pankkitietoja tai muuta henkilökohtaista tietoa.

Elisa ei koskaan kysy tekstiviestitse tai sähköpostitse käyttäjätunnuksiasi tai salasanojasi.

Ole myös tarkkana silloin, kun viesti näyttää tulevan muilta virallisilta tahoilta. Älä anna tietojasi, jos pyyntö vaikuttaa epäilyttävältä.

Haittaohjelmia on levinnyt erityisesti posti- ja lähetysaiheisten tekstiviestien kautta. Myös vastaajaviestiaiheiset huijausviestit ovat yleistyneet. Huijausviesteistä tekee uskottavia se, että ne voivat tulla puhelimeen samaan viestiketjuun kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

Ohjeet ja lisätiedot

Heräsikö kysymyksiä?

Ota yhteyttä sähköpostitse, tai soita meille numeroon 0800 04411 (Ma-Pe klo 8-16). Puhelu on maksuton.

Ota yhteyttä

Elisa Mobiilitietoturva suojaa mobiililaitteet verkon hyökkäyksiltä

Edustatko suurempaa yritystä? Elisa Mobiilitietoturvalla suojaat koko henkilöstösi laitteet helposti!

Elisa Mobiilitietoturva on tehokas palvelu, jolla pidät työntekijöiden mobiililaitteet turvallisina ja ajan tasalla. Palvelu suojaa kaikki iOS- ja Android-puhelimet ja -tabletit. Kattava suojaus antaa turvan sovellus-, verkko- ja laitepohjaisia hyökkäyksiä vastaan.

Näin yrityksesi voi käyttää mobiililaitteita turvallisesti työntekoon ja tärkeää tietoa ei pääse valumaan vääriin käsiin. Palvelu perustuu Check Pointin Harmony Mobile -tietoturvasovellukseen.

Kysy lisätietoja

Onko yrityksesi tietoturva ajan tasalla?

Elisa Yritystietoturva antaa tehokkaan suojauksen laitteille

Muista suojata laitteesi

Elisa Yritystietoturva antaa tehokkaan virussuojan ja tietoturvan puhelimille, tableteille ja tietokoneille. Palvelu pohjautuu palkittuun F-Securen SAFE-tietoturvaan.

Tutustu ja tilaa